Saturday, June 8, 2019

Night Songs by Hölderlin: To Hope

O hope! So lovely! You good bustling city!
     That you don’t refuse the house of the grievers,
          And gladly, noble, serve! For you work
               Between mortals and heavenly powers,

Where are you? I live a little; but the breath
     Of my evening is already cold. And like
          A shadow, quiet, without song a
               Shivering heart lies dormant in my breast.

In the flourishing valley, where the fresh spring
     From the mountain rushes daily, and the sweet
          Timeless me blossoms on the fall day,
               There, in the silence, my lady, I will

Search for you, or if the invisible life
     Starts to undulate deep within the forest,
          And about me the always happy
               Flowers, the far-off blossoming stars, shine,

O you, daughter of the upper air, appear
     From your father's gardens, and you must not come,
          O spirit of the earth, to scare, do
               Not startle my heart with a mere other.

-------------------------------------------------------------------
An die Hoffnung


O Hoffnung! holde! gütiggeschäftige!
     Die du das Haus der Trauernden nicht verschmähst,
          Und gerne dienend, Edle! zwischen
               Sterblichen waltest und Himmelsmächten,

Wo bist du? wenig lebt ich; doch atmet kalt
     Mein Abend schon. Und stille, den Schatten gleich,
          Bin ich schon hier; und schon gesanglos
               Schlummert das schaudernde Herz im Busen.

Im grünen Tale, dort, wo der frische Quell
     Vom Berge täglich rauscht, und die liebliche
          Zeitlose mir am Herbsttag aufblüht,
               Dort, in der Stille, du Holde, will ich

Dich suchen, oder wenn in der Mitternacht
     Das unsichtbare Leben im Haine wallt,
          Und über mir die immerfrohen
               Blumen, die blühenden Sterne, glänzen,

O du des Aethers Tochter! erscheine dann
     Aus deines Vaters Gärten, und darfst du nicht,
          Ein Geist der Erde, kommen, schröck, o
               Schröcke mit anderem nur das Herz mir.