Monday, May 21, 2018

Odes by Hölderlin: The Goodbye

{second version}

Weren’t we going to part? Dreamed it good? Deemed it smart?
   Then why the actors’ shock at the murderous deed?
      We know each other little,
         For within us – oh! – is a God.

Who betrayed? It was Him, who gives us everything,
   Life and meaning brought to being, inspirer,
      Guardian over our love,
         This, this I cannot hold inside.

But others fail to conceive of the earth’s meaning,
   Others exercise His office with different laws,
      And that's what the spirit wants:
         Day after day the use of us.

Well! I knew it before. Ever since the grafted
   Came to form, the fear that separates gods and man
      Must be atoned for with blood,
         The lover’s heart must be broken.

Let me be silent! Never let me from now on
   See this fatality, for even though I go
      In peace, it’s still lonely there,
         And the farewell at least is ours!

I reach for the bowl myself, so that I can save
   Enough holy poison from the Lethe to drink
      With you, to share everything,
         Hate and love, all is forgotten!

I want to go. Maybe in a faraway time
   I’ll see you, Diotima, here, with wishes bled
      To death and peaceful like the
         Deceased, to go round as strangers

Go round, conversation leading us back and forth,
   Pensive, hesitant, until the forgetful re-
      Member their place of farewell,
         And a heart thaws inside of us,

Astonished I would look at you, voice and sweet song,
   As from earlier days, would hear and play the strings,
      And the lily would waft up
         Golden over the brook and gone.
-----------------------------------------------------------------------
Der Abschied

Trennen wollten wir uns? wähnten es gut und klug?
   Da wirs taten, warum schröckte, wie Mord, die Tat?
      Ach! wir kennen uns wenig,
         Denn es waltet ein Gott in uns.

Den verraten? ach ihn, welcher uns alles erst,
   Sinn und Leben erschuf, ihn, den beseelenden
      Schutzgott unserer Liebe,
         Dies, dies Eine vermag ich nicht.

Aber anderen Fehl denket der Weltsinn sich,
  Andern ehernen Dienst übt er und anders Recht,
      Und es fodert die Seele
         Tag für Tag der Gebrauch uns ab.

Wohl! ich wußt' es zuvor. Seit die gewurzelte
   Ungestalte, die Furcht Götter und Menschen trennt,
      Muß, mit Blut sie zu sühnen,
         Muß der Liebenden Herz vergehn.

 Laß mich schweigen! o laß nimmer von nun an mich
   Dieses Tödliche sehn, daß ich im Frieden doch
      Hin ins Einsame ziehe,
         Und noch unser der Abschied sei!

 Reich die Schale mir selbst, daß ich des rettenden
   Heilgen Giftes genug, daß ich des Lethetranks
      Mit dir trinke, daß alles,
         Haß und Liebe, vergessen sei!

 Hingehn will ich. Vielleicht seh' ich in langer Zeit
   Diotima! dich hier. Aber verblutet ist
      Dann das Wünschen und friedlich
         Gleich den Seligen, fremde gehn

Wir umher, ein Gespräch führet uns ab und auf,
   Sinnend, zögernd, doch itzt mahnt die Vergessenen
      Hier die Stelle des Abschieds,
         Es erwarmet ein Herz in uns,

Staunend seh' ich dich an, Stimmen und süßen Sang,
   Wie aus voriger Zeit, hör' ich und Saitenspiel,
      Und die Lilie duftet
         Golden über dem Bach uns auf.